A Brief Overview of English Grammar | Краткий обзор английской грамматики |
All languages are divided into synthetic and analytic. At the same time, no language is completely synthetic or analytic, both features are present in every language. |
Все
языки делятся на синтетические и аналитические. В то же время, нет
языков полностью синтетических или аналитических, обе черты присутствуют
в каждом языке.
|
Synthetic languages have a lot of different prefixes, suffixes, and endings that are added to words to show relations between words in a sentence, such as gender, person, number, case, comparison, tense, mood, active and passive voice. The main feature of synthetic languages is that suffixes and endings make the meanings of individual words and their interaction with other words in a sentence precise and clear, so that word order in a sentence can be quite free. Russian is a highly synthetic language. |
Синтетические
языки имеют много разных префиксов, суффиксов и окончаний, которые
добавляются к словам, чтобы показать отношения между словами в
предложении, такие как род, лицо, число, падеж, сравнение, время,
наклонение, активный и пассивный залог. Главная черта синтетических
языков то, что суффиксы и окончания делают значения отдельных слов и их
взаимодействие с другими словами в предложении точными и ясными, так что
порядок слов в предложении может быть весьма свободным. Русский язык
весьма синтетический язык.
|
Analytic languages have few suffixes and endings that show gender, person, number, case, and tense. The main feature of analytic languages is that they rely on word order to show relations between words in a sentence. Word order and context help to identify precise meanings of individual words. English is largely analytic. |
Аналитические
языки имеют мало суффиксов и окончаний, которые показывают род, лицо,
число, падеж и время. Главная черта аналитических языков то, что они
полагаются на порядок слов для показа отношений между словами в
предложении. Порядок слов и контекст помогают выявить точные значения
отдельных слов. Английский язык в значительной степени аналитический.
|
This major difference between English and Russian is the main cause of most difficulties that Russian-speaking students encounter in studying English. The most important norms of English grammar are very briefly and very generally described below. |
Эта
основная разница между английским и русским языками – главная причина
большинства трудностей, с которыми сталкиваются студенты, говорящие на
русском языке, в изучении английского языка. Наиболее важные нормы
английской грамматики очень кратко и в общих чертах описаны ниже.
|
PERSONAL PRONOUNS | Личные местоимения |
Personal pronouns "I, he, she, it, we, you, they" are the only group of words that can show, more or less fully, person, number, gender, and case in their forms. Personal pronouns have two cases: the nominative case and the objective case. |
Личные
местоимения I, he, she, it, we, you, they – единственная группа слов,
которые могут показывать, более или менее полно, лицо, число, род и
падеж в своих формах. Личные местоимения имеют два падежа: именительный
падеж и косвенный падеж.
|
I am here. |
Я нахожусь здесь.
|
He (she, it) is here. |
Он (она, оно) находится здесь.
|
We (you, they) are here. |
Мы (вы, они) находятся здесь.
|
Tom sees me. (him, her, it, us, you, them) |
Том видит меня. (его, ее, его/это, нас, вас, их)
|
Tom often comes to me. (to him, to her, to us, to you, to them) |
Том часто приходит ко мне. (к нему, к ней, к нам, к вам, к ним)
|
She often speaks about me. (about him, about her, about it, about us, about you, about them) |
Она часто говорит обо мне. (о нем, о ней, об этом, о нас, о вас, о них)
|
They received a letter from him yesterday. (from me, from her, from us, from you, from them) |
Они получили письмо от него вчера. (от меня, от нее, от нас, от вас, от них)
|
Note: The pronoun "you" can be singular or plural in meaning but agrees only with the verb in the plural. |
Примечание: Местоимение you (вы) может быть в ед. числе или мн. числе по значению, но согласуется только с глаголом во мн. числе.
|
Anna, you are late today. |
Анна, вы опоздали сегодня.
|
Boys, you are late today. |
Мальчики, вы опоздали сегодня.
|
Possessive pronouns | Притяжательные местоимения |
Personal pronouns have two possessive forms: my, mine; his, his; her, hers; its, its; our, ours; your, yours; their, theirs. One form is used as an attribute before a noun (her book), and the other form (absolute form, independent form) is used without a noun (this book is hers). |
Личные
местоимения имеют две притяжательные формы: my, mine; his, his; her,
hers; its, its; our, ours; your, yours; their, theirs. Одна форма
употребляется как определение перед существительным (her book), а другая
форма (абсолютная форма) употребляется без существительного (this book
is hers).
|
This is my place. This place is mine. |
Это мое место. Это место мое.
|
Tom is his friend. Tom is a friend of his. |
Том его друг. Том один из его друзей.
|
Is this your book? Is this book yours? |
Это ваша книга? Эта книга ваша?
|
This is their house. This house is theirs. |
Это их дом. Этот дом их.
|
My pen doesn't write. Can I borrow yours? |
Моя ручка не пишет. Могу я одолжить вашу?
|
This is not my pen. Mine is green. |
Это не моя ручка. Моя зеленая.
|
Reflexive pronouns | Возвратные местоимения |
Personal pronouns also have reflexive forms. In this case they are called reflexive pronouns. |
Личные местоимения также имеют возвратные формы. В этом случае они называются возвратные местоимения.
|
I see myself. |
Я вижу себя.
|
He sees himself. |
Он видит себя.
|
She sees herself. |
Она видит себя.
|
It sees itself. |
Оно видит себя.
|
We see ourselves. |
Мы видим себя.
|
You see yourself. |
Вы видите себя (самого).
|
You see yourselves. |
Вы видите себя (самих).
|
They see themselves. |
Они видят себя.
|
OTHER PRONOUNS | Другие местоимения |
Indefinite pronouns | Неопределенные местоимения |
Indefinite pronouns: some, any, no, every (and their derivatives), each, both, other, either, neither, one, all, most, few, several, much, many. Most of the indefinite pronouns can be used as adjectives or nouns. |
Неопределенные
местоимения: some, any, no, every (и их производные), each, both,
other, either, neither, one, all, most, few, several, much, many.
Большинство неопределенных местоимений могут употребляться как
прилагательные или существительные.
|
I wrote some letters yesterday. |
Я написал кое-какие письма вчера.
|
Some of the letters were long. |
Некоторые из писем были длинные.
|
Somebody stole my wallet. |
Кто-то украл мой бумажник.
|
Many students came to the lecture. |
Много студентов пришли на лекцию.
|
Many of them were third-year students. |
Многие из них были студенты третьего курса.
|
The other books that I bought are on the table. |
Другие книги, которые я купил, на столе.
|
Demonstrative pronouns | Указательные местоимения |
Demonstrative pronouns "this, that" are used in the singular, and "these, those" in the plural. |
Указательные местоимения this, that употребляются в ед. числе, а these, those во мн. числе.
|
I like this city. |
Я люблю этот город.
|
I like these cities. |
Я люблю эти города.
|
I didn't like that book. |
Мне не понравилась та книга.
|
I liked those books. |
Мне понравились те книги.
|
Relative pronouns | Относительные местоимения |
Relative pronouns "who, whom, whose, what, which, that" connect certain types of subordinate clauses, which are called relative clauses in English, with the main clause. |
Относительные
местоимения who, whom, whose, what, which, that соединяют определенные
типы придаточных предложений, которые называются relative clauses в
английском языке, с главным предложением.
|
The man who is standing by the window is her brother. |
Мужчина, который стоит у окна – ее брат.
|
I know the people who live in this house. |
Я знаю людей, которые живут в этом доме.
|
She returned the books that I gave her last week. |
Она вернула книги, которые я ей дал на прошлой неделе.
|
The film that we saw was very dull. |
Фильм, который мы смотрели, был очень скучный.
|
The book which you gave me is very good. |
Книга, которую вы мне дали, очень хорошая.
|
She didn't answer, which surprised me. |
Она не ответила, что меня удивило.
|
He did what he promised. |
Он сделал, что обещал.
|
I don't know what she wants. |
Я не знаю, чего она хочет.
|
Interrogative words | Вопросительные слова |
Interrogative words are the pronouns "who, whom, whose, what, which" and the adverbs "where, when, why, how". |
Вопросительные слова – это местоимения who, whom, whose, what, which и наречия where, when, why, how.
|
Who is this man? |
Кто этот мужчина?
|
What is it? |
Что это?
|
Who / whom do you see? |
Кого вы видите?
|
What did you say? |
Что вы сказали?
|
Whose book is this? |
Чья это книга?
|
Which book is yours? |
Которая книга ваша?
|
Where do you live? |
Где вы живете?
|
When were you born? |
Когда вы родились?
|
Why did you go there? |
Почему вы пошли туда?
|
How did it happen? |
Как это случилось?
|
NOUNS | Существительные |
English nouns are divided into proper nouns (John Brown, Europe, October) and common nouns (a boy, a book, an idea, milk, equipment, kindness). Common nouns are divided into countable nouns (a boy, a book, an idea) and uncountable nouns (milk, equipment, kindness). Countable nouns are divided into concrete nouns (a boy, a book) and abstract nouns (an idea). Uncountable nouns are divided into concrete nouns (milk, equipment) and abstract nouns (kindness). |
Английские
существительные делятся на имена собственные (John Brown, Europe,
October) и нарицательные существительные (a boy, a book, an idea, milk,
equipment, kindness). Нарицательные существительные делятся на
исчисляемые (a boy, a book, an idea) и неисчисляемые (milk, equipment,
kindness). Исчисляемые существительные делятся на конкретные (a boy, a
book) и абстрактные (an idea). Неисчисляемые существительные делятся на
конкретные (milk, equipment) и абстрактные (kindness).
|
Countable nouns have the category of number: one chair – two chairs; a house – three houses; a boy – boys. Countable nouns generally form the plural by adding the ending s/es: a ball – balls; a table – tables; a play – plays; a city – cities; a cow – cows; a bridge – bridges; a class – classes; a tax – taxes; a knife – knives. (See Adding the Ending s/es to Nouns and Verbs in the section Writing.) |
Исчисляемые
существительные имеют категорию числа: один стул – два стула; дом – три
дома; мальчик – мальчики. Исчисляемые существительные в основном
образуют мн. число прибавлением окончания s/es: мяч – мячи; стол –
столы; игра – игры; город – города; корова – коровы; мост – мосты; класс
– классы; налог – налоги; нож – ножи. (См. Adding the Ending s/es to
Nouns and Verbs в разделе Writing.)
|
A limited number of nouns have irregular plural forms: a man – men; a woman – women; a child – children; a tooth – teeth; a sheep – sheep; a crisis – crises; a formula – formulae; a stimulus – stimuli. (See Irregular Plural Nouns in the section Writing.) |
Ограниченное
число существительных имеют неправильные формы мн. числа: мужчина –
мужчины; женщина – женщины; ребенок – дети; зуб – зубы; овца – овцы;
кризис – кризисы; формула – формулы; стимул – стимулы. (См. Irregular
Plural Nouns в разделе Writing.)
|
Uncountable nouns can't be counted: air, water, sugar, gold, chemistry, education, help, love, progress, energy, economics. They don't have the category of number and don't take the ending s/es. |
Неисчисляемые
существительные нельзя сосчитать: воздух, вода, сахар, золото, химия,
образование, помощь, любовь, прогресс, энергия, экономика. Они не имеют
категории числа и не принимают окончание s/es.
|
English nouns don't have any suffixes or endings to show gender. (Only the personal pronouns "he, she, it" and their forms show gender.) There are some nouns with the feminine suffix "ess": hostess, stewardess, actress, waitress, princess, baroness, goddess, lioness. But on the whole, gender in English is connected only to the meaning of nouns. For example: |
Существительные
не имеют суффиксов или окончаний для показа рода. (Только личные
местоимения he, she, it и их формы показывают род.) Есть некоторые
существительные с женским суффиксом "ess": хозяйка, стюардесса, актриса,
официантка, принцесса, баронесса, богиня, львица. Но в целом, род в
английском языке привязан только к значению существительных. Например:
|
Tom, man, boy, father, son, brother, husband, uncle, nephew, king, lord, mister have masculine gender (he). |
Том, мужчина, мальчик, отец, сын, брат, муж, дядя, племянник, король, лорд, мистер имеют мужской род (he).
|
Anna, woman, girl, mother, daughter, sister, wife, aunt, niece, queen, lady, madam have feminine gender (she). |
Анна, женщина, девочка, мать, дочь, сестра, жена, тётя, племянница, королева, леди, мадам имеют женский род (she).
|
A teacher, doctor, author, captain, secretary, student, friend, thief, cook can be "he" or "she". |
Учитель, врач, автор, капитан, секретарь, студент, друг, вор, повар может быть he или she.
|
An animal is generally "it", but if necessary, you can indicate gender by using "he" or "she": My cat is very clever. She understands everything. |
Животное обычно it, но если нужно, можно указать род, употребив he или she: Моя кошка очень умная. Она всё понимает.
|
"It" is used when referring to an inanimate object or an abstract noun: table, book, window, money, laughter, truth, health. |
It
употребляется в отношении неодушевленного предмета или абстрактного
существительного: стол, книга, окно, деньги, смех, правда, здоровье.
|
All nouns are "they" in the plural (if they have the plural form). |
Все существительные they (они) во мн. числе (если у них есть форма мн. числа).
|
Animate nouns can show possession and belonging (the so-called possessive case) by adding the apostrophe and "s": Tom's book, the doctor's house; my friend's car, my friends' car; the dog's name, the dogs' names; the ladies' room, the men's room, children's books. (See Adding the Apostrophe to Nouns in the section Writing.) |
Одушевленные
существительные могут показывать обладание и принадлежность (так
называемый притяжательный падеж), прибавляя апостроф и "s": книга Тома,
дом доктора; машина моего друга, машина моих друзей; кличка собаки,
клички собак; женский туалет, мужской туалет, детские книги. (См. Adding
the Apostrophe to Nouns в разделе Writing.)
|
Nouns don't have any case endings. Word order and prepositions show which noun is the subject of the sentence, and which is an object. |
Существительные
не имеют никаких падежных окончаний. Порядок слов и предлоги
показывают, которое из существительных подлежащее в предложении, а
которое дополнение.
|
The boy likes the cat. |
Мальчик любит кота.
|
The cat likes the boy. |
Кот любит мальчика.
|
The old man gave the cat to the boy. |
Старик отдал кота мальчику.
|
Many English nouns don't have any suffixes that mark them as nouns; for example, city – noun; pretty – adjective; copy – noun or verb; sparrow – noun; tomorrow – adverb; narrow – adjective; borrow – verb. |
Многие
существительные не имеют суффиксов, которые помечают их как
существительные; например, city – существительное; pretty –
прилагательное; copy – существительное или глагол; sparrow –
существительное; tomorrow – наречие; narrow – прилагательное; borrow –
глагол.
|
At the same time, there are many suffixes that signal that the word is a noun. Some noun suffixes are: |
В то же время, есть много суффиксов, сообщающих, что слово существительное. Некоторые суффиксы существительных:
|
-ment: argument, document; |
аргумент, документ;
|
-ness: kindness, happiness; |
доброта, счастье;
|
-ion: station, illusion; |
станция, иллюзия;
|
-er, -or: worker, doctor; |
работник, доктор;
|
-ism: capitalism, idealism; |
капитализм, идеализм;
|
-ist: idealist, psychologist; |
идеалист, психолог;
|
-age: courage, passage; |
смелость, проход;
|
-ty, -ity: safety, clarity; |
безопасность, ясность;
|
-ship: friendship, ownership; |
дружба, владение;
|
-ance, -ence: distance, absence; |
расстояние, отсутствие;
|
-ency: agency, urgency; |
агентство, срочность;
|
-ure: picture, treasure. |
картина, сокровище.
|
Still, the most reliable way to recognize a noun is by the word order and the immediate surrounding in the sentence. For example, the phrases "a book, a new book, his book, the book, the book has, the books have" show that the words "book, books" are nouns. |
Все
же, наиболее надежный способ узнать существительное – по порядку слов и
ближайшему окружению в предложении. Например, фразы a book, a new book,
his book, the book, the book has, the books have показывают, что слова
book, books являются существительными.
|
ARTICLES | Артикли |
There are two articles in English: the definite article "the" and the indefinite article "a/an". The article shows whether the noun before which it stands is specific (the book, the books) or some / any (a book). (See Articles Foreword and related materials on articles in the section Grammar.) |
В
английском языке два артикля: определенный артикль the и неопределенный
артикль a/an. Артикль показывает, определенное ли существительное,
перед которым он стоит (the book, the books) или какое-то / любое (a
book). (См. Articles Foreword и другие материалы на артикли в разделе
Grammar.)
|
ADJECTIVES | Прилагательные |
Adjectives don't have any means to show gender, number, or case. Adjectives form two degrees of comparison. One-syllable adjectives (and some two-syllable adjectives) form the comparative and superlative degrees by adding the suffixes "er, est". Adjectives consisting of three or more syllables (and many adjectives of two syllables) form degrees of comparison with the help of "more, most". (See Degrees of Comparison in the section Miscellany.) |
Прилагательные
не имеют средств для показа рода, числа или падежа. Прилагательные
образуют две степени сравнения. Односложные прилагательные (и некоторые
двусложные прилагательные) образуют сравнительную и превосходную
степени, прибавляя суффиксы "er, est". Прилагательные, состоящие из трех
и более слогов (и многие прилагательные из двух слогов), образуют
степени сравнения с помощью "more, most". (См. Degrees of Comparison в
разделе Miscellany.)
|
big – bigger – the biggest; |
большой – больше – наибольший;
|
long – longer – the longest; |
длинный – длиннее – самый длинный;
|
nice – nicer – the nicest; |
приятный – приятнее – самый приятный;
|
happy – happier – the happiest; |
счастливый – счастливее – самый счастливый;
|
foolish – more foolish – the most foolish; |
глупый – глупее – самый глупый;
|
curious – more curious – the most curious; |
любопытный – любопытнее – самый любопытный;
|
beautiful – more beautiful – the most beautiful; |
красивый – красивее – самый красивый;
|
important – more important – the most important. |
важный – более важный – самый важный.
|
Adjectives have a number of suffixes that signal that the word is an adjective. Some adjective suffixes are: |
Прилагательные имеют ряд суффиксов, сообщающих, что слово прилагательное. Некоторые суффиксы прилагательных:
|
-ful: useful, beautiful; |
полезный, красивый;
|
-less: careless, priceless; |
неосторожный, бесценный;
|
-ous: curious, dangerous; |
любопытный, опасный;
|
-ish: foolish, greenish; |
глупый, зеленоватый;
|
-able, -ible: valuable, credible; |
ценный, правдоподобный;
|
-al: digital, official; |
цифровой, официальный;
|
-ant, -ent: reluctant, different; |
неохотный, разный;
|
-ic: dynamic, fantastic; |
динамичный, фантастический;
|
-ive: active, sensitive; |
активный, чувствительный;
|
-ly: timely, lovely; |
своевременный, прекрасный;
|
-y: empty, sunny. |
пустой, солнечный.
|
Note: Some suffixes are found in nouns and adjectives. For example, the words "metal, static, resident" can be nouns or adjectives. The suffix "ate" is found in adjectives (adequate, separate), nouns (advocate, nitrate), and verbs (separate, demonstrate, agitate). |
Примечание:
Некоторые суффиксы встречаются в существительных и в прилагательных.
Например, metal, static, resident могут быть существительными или
прилагательными. Суффикс "ate" встречается в прилагательных (adequate,
separate), существительных (advocate, nitrate) и глаголах (separate,
demonstrate, agitate).
|
Adjectives have some prefixes that signal that the word is an adjective, for example, the prefixes "un, in, im, ir". |
Прилагательные имеют приставки, сообщающие, что слово прилагательное, например, приставки "un, in, im, ir" (не):
|
unclear, unfriendly; |
неясный, недружелюбный;
|
inevitable, insincere; |
неизбежный, неискренний;
|
impolite, irregular. |
невежливый, нестандартный.
|
Note: Some of these prefixes are also used with other parts of speech; for example, undo, unsettle – verbs; until – preposition; increase – verb or noun; imply – verb. |
Примечание:
Некоторые из этих префиксов употребляются и с другими частями речи;
например, undo, unsettle – глаголы; until – предлог; increase – глагол
или существительное; imply – глагол.
|
The most reliable way to recognize an adjective is by the word order and the immediate surrounding in the sentence. For example, the phrases "a tall tree, the tallest tree, my tall trees" show that the word "tall" is an attribute. |
Наиболее
надежный способ узнать прилагательное – по порядку слов и ближайшему
окружению в предложении. Например, фразы a tall tree, the tallest tree,
my tall trees показывают, что слово tall – определение.
|
ADVERBS | Наречия |
Some adverbs have the suffix "ly" (simply, happily, probably, usually); other adverbs have no suffix (often, never, maybe, here, there). |
Некоторые
наречия имеют суффикс "ly" (simply, happily, probably, usually); другие
наречия не имеют суффикса (often, never, maybe, here, there).
|
Some adverbs have the same form as adjectives. For example, "fast, far, hard, low, early, daily, weekly" can be adjectives or adverbs. The only way to distinguish such adverbs from adjectives is by their place and function in a sentence. Adjectives describe the noun, while adverbs describe the verb. |
Некоторые
наречия по форме одинаковы с прилагательными. Например, fast, far,
hard, low, early, daily, weekly могут быть прилагательными или
наречиями. Единственный способ отличить такие наречия от прилагательных –
по их месту и функции в предложении. Прилагательные описывают
существительное, а наречия описывают глагол.
|
It is his daily work. (daily – adjective) |
Это его ежедневная работа. (daily – прилагательное)
|
He studies daily. (daily – adverb) |
Он занимается ежедневно. (daily – наречие)
|
NUMERALS | Числительные |
Numerals are divided into cardinal numerals and ordinal numerals. (See Numbers and Numerals in the section Miscellany.) |
Числительные делятся на количественные числительные и порядковые числительные. (См. Numbers and Numerals в разделе Miscellany.)
|
Cardinal numerals show the number or the size of objects. |
Количественные числительные показывают число или величину вещей.
|
I saw four men in the car. |
Я увидел четырех мужчин в автомобиле.
|
There are nine books on the table. |
На столе есть девять книг.
|
The boy is twelve years old. |
Мальчику двенадцать лет.
|
John is six feet tall. |
Джон шести футов ростом.
|
The road is twenty miles long. |
Эта дорога длиной в двадцать миль.
|
Ordinal numerals show the position in a series. Generally, ordinal numerals are used with the definite article. Any ordinal numeral except "first, second, third" has the suffix "th". Examples: |
Порядковые
числительные показывают место в ряду. Обычно, порядковые числительные
употребляются с определенным артиклем. Любое порядковое числительное
кроме "first, second, third" (первый, второй, третий) имеет суффикс
"th". Примеры:
|
fifth, sixth, eighth, ninth, twelfth, fifteenth, nineteenth, twentieth, twenty-fourth, thirtieth, forty-fifth, hundredth. |
пятый,
шестой, восьмой, девятый, двенадцатый, пятнадцатый, девятнадцатый,
двадцатый, двадцать четвертый, тридцатый, сорок пятый, сотый.
|
The third part of the book is very funny. |
Третья часть книги очень смешная.
|
He met her during his second visit. |
Он встретил её во время своего второго визита.
|
His office is on the twenty-sixth floor. |
Его офис на двадцать шестом этаже.
|
CONJUNCTIONS | Союзы |
Coordinating conjunctions "and, or, but" connect coordinate elements (parallel elements) of the sentence as well as independent clauses in the compound sentence. |
Соединительные
союзы and, or, but соединяют однородные члены предложения, а также
независимые предложения в сложносочиненном предложении.
|
He bought bread and cheese. |
Он купил хлеб и сыр.
|
I invited her, but she didn't come to the party. |
Я пригласил ее, но она не пришла на вечеринку.
|
Subordinating conjunctions (e.g., after, because, if, since, that, when) connect the subordinate clause with the main clause in the complex sentence. |
Подчинительные
союзы (например, after, because, if, since, that, when) соединяют
придаточное предложение с главным предложением в сложноподчиненном
предложении.
|
I will go to the store after I finish writing this article. |
Я пойду в магазин после того, как закончу писать эту статью.
|
She didn't go to the concert because she was busy. |
Она не пошла на концерт, потому что была занята.
|
VERBS | Глаголы |
Verbs have few suffixes that identify them as verbs: ize, ise – apologize, organize, advertise; y – deny, imply; fy – intensify, simplify; en – liven, ripen; ate – concentrate, decorate. |
Глаголы
имеют мало суффиксов, указывающих, что это глаголы: ize, ise –
apologize, organize, advertise; y – deny, imply; fy – intensify,
simplify; en – liven, ripen; ate – concentrate, decorate.
|
Verbs have a number of prefixes that signal that the word is a verb, for example, enjoy, become, affirm, confirm, combine, dislike, display, forget, forgive, mistake, prefer, perceive, receive, remember, understand. |
Глаголы
имеют ряд приставок, сообщающих, что это глагол: enjoy, become, affirm,
confirm, combine, dislike, display, forget, forgive, mistake, prefer,
perceive, receive, remember, understand.
|
The most reliable way to recognize a verb is by the word order and the immediate surrounding in the sentence. For example, the phrases "he plays, he played, did he play, can play, play a game" show that the word "play" is a verb. |
Наиболее
надежный способ узнать глагол – по порядку слов и ближайшему окружению в
предложении. Например, фразы he plays, he played, did he play, can
play, play a game показывают, что слово play глагол.
|
English verbs can be described from different sides: main verbs, auxiliary verbs, modal verbs; regular and irregular verbs, transitive and intransitive verbs. (See Verbs Glossary of Terms in the section Grammar.) |
Английские
глаголы можно описать с разных сторон: основные, вспомогательные и
модальные глаголы; правильные и неправильные глаголы, переходные и
непереходные глаголы. (См. Verbs Glossary of Terms в разделе Grammar.)
|
Note: Difficult prefixes and suffixes of nouns, adjectives, and verbs are described in the materials on English spelling in the section Writing. |
Примечание:
Трудные префиксы и суффиксы существительных, прилагательных и глаголов
описаны в материалах по английскому правописанию в разделе Writing.
|
Main verbs | Основные глаголы |
Main verbs are notional verbs: work, live, play, study, go, cry, kiss, fix, catch. Main verbs have only one ending that shows person and number: the ending s/es, which is added to the base form of the verb in the third person singular of the Simple Present tense. Compare: |
Основные
глаголы – это смысловые глаголы: работать, жить, играть, учиться, идти,
плакать, целовать, уладить, поймать. Основные глаголы имеют только одно
окончание для показа лица и числа: окончание s/es, которое прибавляется
к базовой форме глагола в 3 лице ед. числа Простого настоящего времени.
Сравните:
|
No endings: I/we/you/they work, live, play, go, study, cry, kiss, fix, catch; |
Нет окончаний: I/we/you/they work, live, play, go, study, cry, kiss, fix, catch;
|
Ending s/es: he/she/it works, lives, plays, goes, studies, cries, kisses, fixes, catches. |
Окончание s/es: he/she/it works, lives, plays, goes, studies, cries, kisses, fixes, catches.
|
(See Adding the Ending s/es to Nouns and Verbs in the section Writing.) |
(См. Adding the Ending s/es to Nouns and Verbs в разделе Writing.)
|
Auxiliary verbs | Вспомогательные глаголы |
Auxiliary verbs (be, have, will, do) perform different functions: the verb "be" helps to form the Continuous tenses in the Active Voice and all tenses in the Passive Voice and works as a linking verb; the verb "have" helps to form the Perfect tenses; the verb "will" helps to form the Future tenses; the verb "do" helps to form questions and answers in the Simple Present and Simple Past. |
Вспомогательные
глаголы (be, have, will, do) выполняют разные функции: глагол be
помогает образовывать Продолженные времена в Активном залоге и все
времена в Страдательном залоге и работает как глагол-связка; глагол have
помогает образовывать Перфектные времена; глагол will помогает
образовывать Будущие времена; глагол do помогает образовывать вопросы и
ответы в Простом настоящем и Простом прошедшем.
|
She is typing now. |
Она сейчас печатает.
|
That letter was typed yesterday. |
То письмо было напечатано вчера.
|
She is a secretary. |
Она секретарь.
|
She has typed two letters already. |
Она уже напечатала два письма.
|
She will type a report tomorrow. |
Она будет печатать доклад завтра.
|
Do you know her? – Yes, I do. / No, I don't. |
Вы знаете ее? – Да, знаю. / Нет, не знаю.
|
Did you see her yesterday? – Yes, I did. / No, I didn't. |
Вы видели ее вчера? – Да, видел. / Нет, не видел.
|
The verb "be" is the only English verb that shows, more or less fully, person and number in its forms. |
Глагол be – единственный английский глагол, который показывает, более или менее полно, лицо и число в своих формах.
|
Simple Present: I am; he/she/it is; we/you/they are. |
Простое настоящее: Я нахожусь (Я есть); он/она/оно находится; мы/вы/они находятся.
|
Simple Past: I/he/she/it was; we/you/they were. |
Простое прошедшее: я/он/она/оно находился (был); мы/вы/они находились (были).
|
Modal verbs | Модальные глаголы |
Modal verbs (can, could, may, might, must, should, will, would) are sometimes called defective verbs, because they can't form the tenses in the regular way and can't be used without a main verb. Modal verbs describe the speaker's attitude to the action expressed by the main verb. |
Модальные
глаголы (can, could, may, might, must, should, will, would) иногда
называют недостаточными глаголами, т.к. они не могут образовывать
времена обычным способом и не могут употребляться без основного глагола.
Модальные глаголы описывают отношение говорящего к действию,
выраженному основным глаголом.
|
I must help him. |
Я должен помочь ему.
|
We should go there. |
Нам следует пойти туда.
|
He can swim. |
Он может плавать.
|
Could you help me, please? |
Вы не могли бы мне помочь, пожалуйста?
|
He might leave soon. |
Он может скоро уехать.
|
May I come in? |
Можно мне войти?
|
Will you please be quiet? |
Потише, пожалуйста.
|
I would like to go to Mexico. |
Я хотел бы поехать в Мексику.
|
(See Modal Verbs Introduction and related materials on modal verbs in the section Grammar.) |
(См. Modal Verbs Introduction и другие материалы по модальным глаголам в разделе Grammar.)
|
Regular and irregular verbs | Правильные и неправильные глаголы |
Regular verbs form the Simple Past tense and the past participle by adding the ending "ed" to the base form of the verb: work – worked – worked; play – played – played; copy – copied – copied; borrow – borrowed – borrowed. (See Adding the Endings ed, ing to Verbs in the section Writing.) |
Правильные
глаголы образуют Простое прошедшее время и причастие прошедшего
времени, прибавляя окончание "ed" к базовой форме глагола: work – worked
– worked; play – played – played; copy – copied – copied; borrow –
borrowed – borrowed. (См. Adding the Endings ed, ing to Verbs в разделе
Writing.)
|
Irregular verbs form the Simple Past tense and the past participle by changing the root of the word: take – took – taken; go – went – gone; buy – bought – bought; sit – sat – sat; be – was/were – been. (See Irregular Verbs in the section Writing.) |
Неправильные
глаголы образуют Простое прошедшее время и причастие прошедшего
времени, изменяя корень слова: take – took – taken; go – went – gone;
buy – bought – bought; sit – sat – sat; be – was/were – been. (См.
Irregular Verbs в разделе Writing.)
|
Infinitive, gerund, participle | Инфинитив, герундий, причастие |
All verbs, except modal verbs, have four verbal forms: the infinitive, the gerund, the present participle, and the past participle. These verbal forms are called verbals or non-finite forms of the verb. |
Все
глаголы, кроме модальных глаголов, имеют четыре отглагольных формы:
инфинитив, герундий, причастие настоящего времени и причастие прошедшего
времени. Эти отглагольные формы называются неличные формы глагола.
|
The infinitive is the base form of the verb plus the particle "to": to read, to go, to jump. (See The Infinitive in the section Grammar.) The infinitive loses the particle "to" after modal verbs. Compare: |
Инфинитив
– это базовая форма глагола плюс частица to: читать, идти, прыгать.
(См. The Infinitive в разделе Grammar.) Инфинитив теряет частицу to
после модальных глаголов. Сравните:
|
He likes to read. |
Он любит читать.
|
She can read. |
Она может читать.
|
He wants to go. |
Он хочет идти.
|
He must go. |
Он должен идти.
|
Verbs form gerunds by adding the ending "ing" to the base form of the verb. A gerund has some functions of a noun. |
Глаголы
образуют герундий добавлением окончания "ing" к базовой форме глагола.
Герундий имеет некоторые функции существительного.
|
He likes reading. |
Он любит чтение.
|
Swimming is good for health. |
Плавание полезно для здоровья.
|
The present participle is formed by adding the ending "ing" to the base form of the verb. The present participle is used in the formation of the continuous tenses and can also function as an attribute. |
Причастие
настоящего времени образуется добавлением окончания "ing" к базовой
форме глагола. Причастие настоящего времени используется в образовании
продолженных времен и может также функционировать как определение.
|
The girl is crying. |
Девочка плачет.
|
I see a running man. |
Я вижу бегущего мужчину.
|
The past participle is used in the formation of the Perfect tenses and the tenses in the Passive Voice and can also function as an attribute. |
Причастие
прошедшего времени используется в образовании Перфектных времен и
времен в Страдательном залоге и может также функционировать как
определение.
|
He has visited London several times. |
Он посетил Лондон несколько раз.
|
The letter was sent yesterday. |
Письмо было отправлено вчера.
|
I saw two broken chairs. |
Я увидел два сломанных стула.
|
English tenses | Английские времена |
English verbs have a rather complicated system of tenses. Only two endings can be added directly to the base form of the verb: the ending s/es for the third person singular in the Simple Present tense and the ending "ed" for all persons in the Simple Past tense (regular verbs only). The Simple Present and the Simple Past in the Active Voice have tense forms consisting of one word. All the other tenses are formed by certain combinations of the auxiliary verbs "be, have, will" with the infinitive (without the particle "to"), with the present participle, or with the past participle of the main verb. (See Key to English Tenses and related materials in the section Grammar.) |
Английские
глаголы имеют весьма сложную систему времен. Только два окончания можно
прибавить прямо к базовой форме глагола: окончание s/es для 3 лица ед.
числа в Простом настоящем времени и окончание "ed" для всех лиц в
Простом прошедшем времени (только правильные глаголы). Простое настоящее
и Простое прошедшее в действительном залоге имеют временные формы,
состоящие из одного слова. Все остальные времена образуются
определенными комбинациями вспомогательных глаголов be, have, will с
инфинитивом (без частицы to), с причастием настоящего времени или с
причастием прошедшего времени основного глагола. (См. Key to English
Tenses и другие материалы по этой теме в разделе Grammar.)
|
Note: Russian translation of the tense forms given below is approximate. |
Примечание: Русский перевод временных форм, данных ниже, приблизительный.
|
Active Voice | Действительный залог |
Simple Present |
Простое настоящее
|
I/we/you/they play, speak |
я/мы/вы/они играют, говорят (регулярно)
|
he/she/it plays, speaks |
он/она/оно играет, говорит (регулярно)
|
Present Continuous |
Настоящее продолженное
|
I am playing, am speaking |
я играю, говорю (в данный момент)
|
he/she/it is playing, is speaking |
он/она/оно играет, говорит (в данный момент)
|
we/you/they are playing, are speaking |
мы/вы/они играют, говорят (в данный момент)
|
Present Perfect |
Настоящее совершенное
|
I/we/you/they have played, have spoken |
я/мы/вы/они сыграли, поговорили (уже)
|
he/she/it has played, has spoken |
он/она/оно сыграл, поговорил (уже)
|
Present Perfect Continuous |
Настоящее совершенное продолженное
|
I/we/you/they have been playing, have been speaking |
я/мы/вы/они играют, говорят (в течение какого-то времени до сих пор)
|
he/she/it has been playing, has been speaking |
он/она/оно играет, говорит (в течение какого-то времени до сих пор)
|
Simple Past |
Простое прошедшее
|
I/he/she/it/we/you/they played, spoke |
я/он/она/оно/мы/вы/они играли, говорили
|
Past Continuous |
Прошедшее продолженное
|
I/he/she/it was playing, was speaking |
я/он/она/оно играл, говорил (в тот момент)
|
we/you/they were playing, were speaking |
мы/вы/они играли, говорили (в тот момент)
|
Past Perfect |
Прошедшее совершенное
|
I/he/she/it/we/you/they had played, had spoken |
я/он/она/оно/мы/вы/они сыграли, поговорили (до того, как)
|
Past Perfect Continuous |
Прошедшее совершенное продолженное
|
I/he/she/it/we/you/they had been playing, had been speaking |
я/он/она/оно/мы/вы/они играли, говорили (в течение какого-то времени до того, как)
|
Simple Future |
Простое будущее
|
I/he/she/it/we/you/they will play, will speak |
я/он/она/оно/мы/вы/они будут играть, будут говорить
|
Future Continuous |
Будущее продолженное
|
I/he/she/it/we/you/they will be playing, will be speaking |
я/он/она/оно/мы/вы/они будут играть, будут говорить (в тот момент)
|
Future Perfect |
Будущее совершенное
|
I/he/she/it/we/you/they will have played, will have spoken |
я/он/она/оно/мы/вы/они сыграют, поговорят (до того, как)
|
Future Perfect Continuous |
Будущее совершенное продолженное
|
I/he/she/it/we/you/they will have been playing, will have been speaking |
я/он/она/оно/мы/вы/они поиграют, поговорят (в течение какого-то времени к тому моменту, как)
|
Passive Voice | Страдательный залог |
Simple Present |
Простое настоящее
|
I am informed, am taught |
я информирован, обучен
|
he/she/it is informed, is taught |
он/она/оно информирован, обучен
|
we/you/they are informed, are taught |
мы/вы/они информированы, обучены
|
Present Continuous |
Настоящее продолженное
|
I am being informed, am being taught |
меня информируют, обучают (в данный момент)
|
he/she/it is being informed, is being taught |
его/ее/его информируют, обучают (в данный момент)
|
we/you/they are being informed, are being taught |
нас/вас/их информируют, обучают (в данный момент)
|
Present Perfect |
Настоящее совершенное
|
I/we/you/they have been informed, have been taught |
меня / нас / вас / их проинформировали, обучили (уже)
|
he/she/it has been informed, has been taught |
его/ее/его проинформировали, обучили (уже)
|
Simple Past |
Простое прошедшее
|
I/he/she/it was informed, was taught |
я/он/она/оно был информирован, был обучен
|
we/you/they were informed, were taught |
мы/вы/они были информированы, были обучены
|
Past Continuous |
Прошедшее продолженное
|
I/he/she/it was being informed, was being taught |
меня/его/ее/его информировали, обучали (в тот момент)
|
we/you/they were being informed, were being taught |
нас/вас/их информировали, обучали (в тот момент)
|
Past Perfect |
Прошедшее совершенное
|
I/he/she/it/we/you/they had been informed, had been taught |
я/он/она/оно/мы/вы/они были информированы, были обучены (до того, как)
|
Simple Future |
Простое будущее
|
I/he/she/it/we/you/they will be informed, will be taught |
я/он/она/оно/мы/вы/они будут информированы, будут обучены
|
Future Perfect |
Будущее совершенное
|
I/he/she/it/we/you/they will have been informed, will have been taught |
я/он/она/оно/мы/вы/они будут проинформированы, будут обучены (к тому моменту, как)
|
PREPOSITIONS and POSTPOSITIONS | Предлоги и послелоги |
Prepositions and postpositions are the same in form but different in function. |
Предлоги и послелоги одинаковы по форме, но различны по функции.
|
A preposition is used with a noun (or pronoun) and stands before it, forming a phrase that functions as an indirect object or an adverbial modifier in a sentence. Prepositions are traditionally divided into prepositions of place (on the street, in the house, at the airport), prepositions of direction (to the river, through the park), prepositions of time (at two o'clock, in 1995, for a year, on Monday), prepositions of manner (by train, with a key), and some others. |
Предлог
употребляется с существительным (или местоимением) и стоит перед ним,
образуя фразу, которая работает как косвенное дополнение или
обстоятельство в предложении. Предлоги традиционно делятся на предлоги
места (на улице, в доме, в аэропорту), предлоги направления (к реке,
через парк), предлоги времени (в два часа, в 1995, в течение года, в
понедельник), предлоги образа действия (поездом, ключом) и некоторые
другие.
|
A postposition is used with a verb and stands after it, forming an idiomatic phrase with this verb (phrasal verb), e.g., come in, get back, turn out, put on, break down, pick up, take off, think over. (See Phrasal Verbs Introduction and related materials in the section Idioms.) |
Послелог
употребляется с глаголом и стоит за ним, образуя идиоматическую фразу с
этим глаголом (фразовый глагол), например, войти, вернуться, оказаться,
надеть, сломаться, подобрать, взлететь, обдумать. (См. Phrasal Verbs
Introduction и другие материалы по этой теме в разделе Idioms.)
|
Все, что Вам нужно знать для изучения английского языка. Полезные советы, фразы, идиомы. Правила написания и произношения букв и слов английского языка.
понедельник, 25 марта 2013 г.
Грамматика английского языка. Кратко
Подписаться на:
Комментарии к сообщению (Atom)
Комментариев нет:
Отправить комментарий