понедельник, 25 марта 2013 г.

Как правильно употреблять артикли в английском языке

English Articles: Foreword

Английские артикли: Предисловие

English articles include the indefinite article a/an and the definite article the. Articles are used with nouns, and the choice of an article depends on the type of the noun and on the context.
Английские артикли включают в себя неопределенный артикль a/an и определенный артикль the. Артикли употребляются с существительными, и выбор артикля зависит от типа существительного и от контекста.

Types of nouns

Типы существительных

All nouns can be divided into two main groups: proper nouns (Mary Smith, England, the Missouri River, Monday) and common nouns (a girl, a house, a notion, a habit, water, cheese, furniture, time, information, health).
Все существительные можно разделить на две основные группы: имена собственные (Mary Smith, England, the Missouri River, Monday) и нарицательные существительные (a girl, a house, a notion, a habit, water, cheese, furniture, time, information, health).
Proper nouns, also called proper names, include people's names (James Ashton, Mary Smith), geographical names (England, the Missouri River), names of companies and organizations (the United Nations, Harvard University), names of nationalities (an Italian, the Dutch), names of months and weekdays (August, Monday), and many other notions, objects, and places that are capitalized and used as names.
Имена собственные включают имена людей (James Ashton, Mary Smith), географические названия (England, the Missouri River), названия компаний и организаций (the United Nations, Harvard University), названия национальностей (итальянец, голландцы), названия месяцев и дней недели (August, Monday) и многие другие понятия, предметы и места, которые пишутся с заглавной буквы и используются как названия.
Common nouns are divided into countable nouns (a girl, three girls, a house, two houses, several notions, different habits) and uncountable nouns (water, cheese, furniture, time, information, health).
Нарицательные существительные делятся на исчисляемые существительные (a girl, three girls, a house, two houses, several notions, different habits) и неисчисляемые существительные (sugar, water, furniture, time, information, health).
Countable nouns are subdivided into concrete nouns (a girl, a house) and abstract nouns (a notion, a habit). Countable nouns with regular plural form add the ending s/es to form the plural. Irregular plural forms of nouns are described in Irregular Plural Nouns in the section Writing.
Исчисляемые существительные подразделяются на конкретные / вещественные (a girl, a house) и абстрактные / отвлеченные (a notion, a habit). Существительные с правильной формой мн. числа образуют мн. число, прибавляя окончание s/es. Неправильные формы мн. числа описаны в статье Irregular Plural Nouns в разделе Writing.
Collective nouns are a subgroup of countable nouns; they denote groups of people or animals regarded as units (a family, a crowd, the public, a herd).
Собирательные существительные – подгруппа исчисляемых существительных; они обозначают группы людей или животных, рассматриваемые как единое целое (a family, a crowd, the public, a herd).
Uncountable nouns are divided into concrete nouns / mass nouns (water, cheese, furniture) and abstract nouns (time, information, health). The main distinguishing feature of uncountable nouns is that they can't be counted; consequently, they can't be used in the plural. Some uncountable nouns can be used as countable, with a different meaning (glass – a glass, time – three times), and there are other cases in which uncountable nouns can turn into countable nouns.
Неисчисляемые существительные делятся на конкретные существительные массы (water, cheese, furniture) и абстрактные (time, information, health). Главная отличительная черта неисчисляемых существительных в том, что их нельзя посчитать; следовательно, они не употребляются во мн. числе. Некоторые неисчисляемые существительные могут употребляться как исчисляемые, с другим значением (стекло – стакан, время – три раза), и есть другие случаи, в которых неисчисляемые существительные могут превращаться в исчисляемые.

Use of articles with different types of nouns

Употребление артиклей с разными типами существительных

The indefinite article a/an is used with countable nouns in the singular. The indefinite article a/an is not used with uncountable nouns. (But there are special cases in which uncountable nouns are used as countable nouns.) The main function of the indefinite article is to name one item belonging to a class of similar items.
Неопределенный артикль a/an употребляется с исчисляемыми существительными в ед. числе. Артикль a/an не употребляется с неисчисляемыми существительными. (Но есть особые случаи употребления неисчисляемых существительных как исчисляемых.) Главная функция неопределенного артикля – назвать один предмет, принадлежащий к классу похожих предметов.
The definite article "the" can be used with countable nouns in the singular and plural as well as with uncountable nouns. The main function of the definite article is to point out a noun and make it definite and specific.
Определенный артикль the может употребляться с исчисляемыми существительными в ед. и мн. числе, а также с неисчисляемыми существительными. Главная функция определенного артикля – выделить существительное и сделать его определенным.
The indefinite article is rarely used with proper names. The definite article can be used with certain proper names.
Неопределенный артикль редко употребляется с именами собственными. Определенный артикль может употребляться с некоторыми именами собственными.

Difficulties in studying articles

Трудности в изучении артиклей

English articles are difficult for us because there are no articles in Russian. Students often have a problem deciding where and which article to use.
Английские артикли трудны для нас, так как в русском языке нет артиклей. Студенты часто испытывают затруднения, решая, где и какой артикль употребить.
Students sometimes try to avoid this problem by not using any articles with nouns. For example, they use "my, his, her, our, your, their, some, any" instead of the articles. Though it may be a fitting substitute in a number of cases, this method doesn't work everywhere. Here is an example of how students try to avoid articles, and how strange it may sound.
Студенты иногда пытаются избежать этой проблемы, не употребляя никакие артикли с существительными. Например, они употребляют my, his, her, our, your, their, some, any вместо артиклей. Хотя это может быть подходящей заменой в ряде случаев, этот метод работает не везде. Вот пример того, как студенты пытаются избежать артиклей и как странно это может звучать.
Strange: I went to my kitchen, made my coffee, ate some sandwich, washed some dishes, and left for my work.
Странно: Я пошел на мою кухню, приготовил мой кофе, съел какой-то бутерброд, вымыл несколько тарелок, и пошел на мою работу.
Normal: I went to the kitchen, made coffee, ate a sandwich, washed the dishes, and left for work.
Нормально: Я пошел на кухню, приготовил кофе, съел бутерброд, вымыл посуду и пошел на работу.
You need to know how to use articles, you can't avoid them or do without them in English. You won't see "some, any" in the examples in the materials on articles. This was done on purpose, so that you could clearly see where and which article to use.
Вам нужно знать, как употреблять артикли, нельзя их избежать или обойтись без них в английском. Вы не увидите some, any в примерах в материалах на артикли. Это было сделано специально, чтобы вы могли ясно видеть, где и какой артикль употребить.
Students also say that the rules of the use of articles do not seem logical to them, and the worst thing is that in many cases either variant is possible (a/an or the), or even any of the three variants is possible (a/an, the, or no article), and this is very confusing.
Студенты также говорят, что правила употребления артиклей не кажутся им логичными, а самое плохое то, что во многих случаях любой из двух вариантов возможен (a/an или the), или даже любой из трех вариантов возможен (a/an, the или без артикля), а это очень запутывает.
Yes, variants are possible in many cases, but the meaning of the noun changes when the article changes.
Да, варианты возможны во многих случаях, но значение существительного меняется, когда меняется артикль.
He is a doctor.
Он врач. (по профессии)
He is the doctor I told you about.
Он (тот) врач, о котором я вам говорил.
There is a book on the table.
На столе есть (какая-то) книга.
The book is on the table.
Книга (о которой мы говорим) на столе.
This vase is made of glass.
Эта ваза сделана из стекла.
The glass this vase is made of is called Venetian glass.
(То) Стекло, из которого сделана эта ваза, называется Венецианское стекло.
Where are my glasses?
Где мои очки?
Could you give me a glass of water?
Не могли бы вы мне дать стакан воды?
The use of articles with different types of nouns is described in the materials of this section. Basic rules of the use of articles are described in the materials Articles: Countable Nouns, Articles: Uncountable Nouns (Parts 1, 2). Specific use of articles is described in the materials Specific Use of THE, Specific Use of a/an (Parts 3, 4). Articles in set expressions (Part 5) should be learned by heart as such, because set expressions may not follow the rules of the use of articles.
Употребление артиклей с различными типами существительных описано в материалах этого раздела. Основные правила употребления описаны в материалах Articles: Countable Nouns, Articles: Uncountable Nouns (Части 1, 2). Особое употребление артиклей описано в материалах Specific Use of THE, Specific Use of a/an (Части 3, 4). Артикли в устойчивых сочетаниях (Часть 5) нужно выучить наизусть как таковые, т.к. устойчивые сочетания могут не подчиняться правилам употребления артиклей.
The other three materials in this section (Parts 6, 7, 8) show the patterns of article use with proper nouns, including names of people, geographical places, companies, schools. These patterns fall into separate groups (e.g., rivers, streets, parks, museums, holidays), and all proper names in these materials are real. The best way to study them is by comparing the examples under the two headings: No article; Article the. This will help you understand and memorize the patterns of use and exceptions. Some students formulate helpful tips on the use of articles. For example, like these:
Другие три материала этого раздела (Части 6, 7, 8) показывают модели употребления артиклей с именами собственными, включая имена людей, названия географических мест, компаний, школ. Эти модели распадаются на отдельные группы (например, реки, улицы, парки, музеи, праздники), при этом все названия в этих материалах реальные. Лучше всего изучать их, сравнивая примеры под двумя заголовками: Без артикля; Артикль the. Это поможет вам понять и запомнить модели употребления и исключения. Некоторые студенты формулируют полезные подсказки по применению артиклей. Например, как эти:
All water on the Earth (except the lakes) is with the definite article.
Вся вода на Земле (кроме озер) с определенным артиклем.
One mountain – no article; a mountain chain – the definite article.
Одна гора – без артикля; горная цепь – определенный артикль.
Start with Part 1 and go through the materials on articles step by step. Don't jump to the materials ahead; study them in the given order. You will see the logic in the rules and patterns of article usage, and this will help you to master English articles. And don't forget to do the exercises in the subsection Exercises for Articles. They will help you to check how well you understand the use of articles.
Начните с Части 1 и изучите материалы на артикли шаг за шагом. Не прыгайте в материалы впереди; изучите их в данном порядке. Вы увидите логику в правилах и моделях употребления артиклей, и это поможет вам освоить английские артикли. И не забудьте сделать упражнения в подразделе Exercises for Articles. Они помогут вам проверить, насколько хорошо вы понимаете употребление артиклей.

Комментариев нет:

Отправить комментарий